Az alábbiakban bemutatott információk a Tervezett Szenzo-Motoros Tréning hivatalos weboldaláról, a tsmtmodell.hu címről származnak. Az ott található szakmai anyagok, leírások és tájékoztatók alapján ismertetjük a terápiás módszer alapelveit, alkalmazási területeit és gyakorlati jelentőségét. Az oldalon elérhető információk célja, hogy átfogó képet nyújtsanak a Tervezett Szenzo-Motoros Tréning működéséről, hatásmechanizmusáról és az általa nyújtott fejlődési lehetőségekről, különös tekintettel a gyermekek mozgásfejlődésére és tanulási képességeinek támogatására.
A Tervezett Szenzomotoros Tréningek (TSMT®) és a Hidroterápiás Rehabilitációs Gimnasztika (HRG) módszerek megalkotása Lakatos Katalin PhD (1962-2016) nevéhez fűződik.
LongiKid®
A gyermekek állapotfélmérését a Longitudinális Komplex Vizsgálat (LongiKid®) teszi lehetővé.
A LongiKid® egy neuro-szenzomotoros teszt, amely motoros, pszichés, kognitív és szociális területen nyújt információt a vizsgálatra érkező gyermekek állapotáról. A teszt 3 hónapostól 11 éves korig használható, segítségével azonosíthatóak az eltérően fejlődő funkciók és az idegrendszeri érési zavarok.
Ma Magyarországon a LongiKid® az egyetlen olyan neuro-szenzomotoros teszt, amely képes a fejlődést 0-11 éves korig azonos szempontok szerint követni, így egyedi megoldást nyújt az atipikus fejlődést, illetve viselkedést mutató gyermekek tüneteinek a lehető leghamarabbi azonosítására. A vizsgálat során mutatott teljesítmény pontozása objektív, fejlődésneurológiai, neuropszichológiai, fejlődéspszichológiai, valamint szemészeti és hallásvizsgálati életkori kritériumok figyelembevételével történik. Egy-egy funkciót több feladaton keresztül is megvizsgálva kapunk teljesebb képet a gyermek fejlettségéről.
A felmérés játékos és a gyermek számára érdekes.
TSMT® I. – egyéni fejlesztési program
Az első lépés a komplex felmérő vizsgálat (LongiKid®).
A vizsgálati eredmények alapján, a gyermek egyéni fejlettségének, a család terhelhetőségének figyelembe vételével állítja össze a terápiás tervet a TSMT® terapeuta. A terápia menete kötött, feladatsorokba rendezett, a gyerek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik. A terapeuta betanítja a szülőnek a feladatokat, akik a továbbiakban otthon gyakorolják a tornát a gyerekkel. Az ezt követő, rendszeres, előre egyeztetett kontrollok során a terapeuta és a szülő konzultálnak a gyermek fejlődéséről, közösen is elvégzik az otthon gyakorolt feladatokat, és a terapeuta újabb feladatsorokat állít össze a gyermek fejlődési ütemét követve. A terápiás folyamatot kontroll vizsgálat zárja, melynek eredményei alapján a terapeuta javaslatot tesz a gyermek esetleges további fejlesztésére.
TSMT® II. – csoportos fejlesztési PROGRAM
Az első lépés a komplex felmérő vizsgálat (LongiKid®).
A vizsgálat alapján a terapeuta kis létszámú (2-8 fő) csoportos foglalkozáson a teljes csoport készségeinek javítására állít össze terápiás tervet. A foglalkozások heti minimum 2×45 perben zajlanak, tervezett feladatsorokba rendezetten, a gyermekek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedve zajlanak. A terápiás folyamat komplex vizsgálattal zárul.
HRG – vízben történő fejlesztés
Az első lépés a komplex felmérő vizsgálat (LongiKid®).
A vizsgálat eredményei alapján a terapeuta jellemzően a szárazföldön végzett terápia (TSMT® I vagy TSMT® II) kiegészítéseként, tartja a terápiás foglalkozásokat. A szülőkkel együtt történő egyéni vagy csoportos foglalkozásokon kötött, feladatsorokba rendezett a gyerek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedő feladatokat végeznek a terápiás tervnek megfelelően.